Meer authenticiteit op Instagram

Het social media landschap is constant in beweging.

In deze blog deel ik graag met jullie welke tendens ik voorzie voor Instagram in 2019.
Allereerst een klein stukje geschiedenis.

Een stukje geschiedenis

Instagram is opgericht in oktober 2010 door Kevin Systrom en Mike Krieger.
Het oorspronkelijke idee van beide heren was om een app te ontwikkelen waarmee mensen over de hele wereld foto's met elkaar konden delen.
Eenvoudig, mooi, rustig, authentiek.

De app Instagram werd meteen een groot succes.
En dat was Facebook-eigenaar Mark Zuckerberg niet ontgaan.

Hij deed de oprichters van Instagram 'an offer they couldn't refuse'.
Kevin Systrom en Mike Krieger gingen overstag. Mark Zuckerberg werd in april 2012 officieel eigenaar van Instagram.

De oprichters Systrom en Krieger stapten mee over naar het blauwe Facebook-huis.

Het succes van Instagram bleef groeien, ook nadat er een storm van kritiek kwam nadat Mark Zuckerberg in 2016 besloot om de foto's van Instagram niet langer chronologisch te vertonen, maar gebaseerd op een algoritme.

Instagram aanhangers van het eerste uur waren furieus. Hoe durfde Zuckerberg een Facebook-alike algoritme te installeren op hun favoriete, rustige Instagram?

Maar Almighty Mark was niet te stoppen. 
Ook Instagram is sinds 2016 algoritme-based.
In normaal Nederlands betekent dit dat er achter de Instagram-schermen een hele resem formules aan het werk zijn die bepalen wie jouw foto's wanneer te zien krijgt.

De overstap

Ik heb al vaker gemeld dat steeds meer gebruikers van Facebook de overstap maken naar Instagram.
Dit betekent dat het steeds drukker wordt op de digitale Instagramsnelweg.
En dat het algoritme steeds bepalender wordt.

Helaas hebben de Instagram-oprichters Systrom en Krieger Facebook verlaten in 2018.
Hun ideeën stemden niet langer overeen met die van Facebook-baas Zuckerberg. 
Persoonlijk vind ik dat jammer. Waar Systrom en Krieger stonden voor authenticiteit, eenvoud en balans staat Zuckerberg voor macht, status en geld.

Het goede nieuws is dat de oorspronkelijke Instagram-energie nog steeds overheerst op dit kanaal. Dat is een gegeven waar zelfs Almighty Mark niet tegenop kan.

Het ziet er zelfs naar uit dat authenticiteit in 2019 nog meer gaat prevaleren op Instagram.
Zo meteen kom ik hier op terug.

Almighty Mark

Ik hoop dat Zuckerberg gaat stoppen met zijn 'I want to have it all' strategie (wishful thinking).
Wat mij betreft, is het in elk geval tijd dat hij stopt met extra functionaliteiten toe te voegen aan Instagram.

Instagram Stories waren in mijn optiek een meerwaarde voor het platform.
Wat Instagram TV betreft, heb ik daar sterk mijn twijfels over. 
Zuckerbergs idee was om met Instagram TV de strijd aan te gaan met YouTube. In mijn ogen is hij niet geslaagd in dit opzet.

De strijd met SnapChat heeft hij dan wel weer gewonnen. Instagram Stories zijn intussen een stuk populairder dan Snapchat.

Noot: Zuckerberg wilde Snapchat overnemen. De eigenaars wilden echter niet aan hem verkopen. Als tegenreactie heeft Zuckerberg de technologie van Snapchat nagebootst in de vorm van Instagram Stories.

Wannabe perfect

Zoals ik al schreef, heerst op Instagram nog steeds de rustige, authentieke, feel good sfeer die de oprichters destijds voor ogen hadden toen ze de app ontwikkelden. Helaas is die authenticiteit de laatste jaren omgeslagen naar té afgelikt. Het idee van Instagram was om mooie foto's te delen. Vele influencers hebben dit geïnterpreteerd als: dé perfecte foto. 

En dan verlies je de authenticiteit.
Instagram is effectief een platform waarop mooie foto's gedeeld worden. Het mag echter niet doorslaan naar fake, naar wannabe perfect.

In 2019 lijkt dit tij te keren

Samen met andere marketeers ben ik van mening dat té perfecte Instagram-profielen steeds minder populair worden.
Er is nu al een trend aan de gang waarbij steeds meer aandacht wordt besteed aan authenticiteit op Instagram, aan echtheid, aan kwetsbaarheid.
Vaak zijn het micro-influencers, micro-accounts die hierin het goede voorbeeld geven.

Zelf gebruik ik mijn Instagram-account voornamelijk om mijn kwetsbare levensverhaal te delen, om mijn strijd tegen onverwerkte emoties uit mijn kinderjaren te delen. Ik stel me dus verre van perfect op op mijn Instagramprofiel.

Ik merk dat steeds meer influencers, schrijvers, beroemdheden die kant op gaan.
En dat is goed. Het leven is namelijk niet perfect.

Actrice Drew Barrymore geeft hierin een mooi voorbeeld.
Zij wisselt perfecte foto's af met kwetsbare, authentieke foto's. En ze gaat hierbij controversiële thema's niet uit de weg.

Ontmaskering van bots en pods

Gezien het aantal gebruikers op Instagram blijft stijgen, zullen volgers kritischer worden.
Té afgelikte, fake accounts zullen steeds meer door de mand vallen.
Instagram-bots en Instagram-pods zullen ontmaskerd worden. 

Noot: een Instagram-bot is een oppervlakkig, geautomatiseerd antwoord op een Instagram bericht. Bij een Instagram-pod scholen een aantal 'bevriende' accounts samen om achter de schermen het algoritme proberen te beïnvloeden via privé-berichten.

Back to the roots

Instagram-gebruikers gaan er steeds meer voor kiezen om accounts te volgen die écht zijn, die eerlijke content delen, die authentiek zijn, die niet spammen, die geen volgers gekocht hebben. Precies zoals de oprichters Systrom en Krieger het voor ogen hadden.

2019 belooft een mooi, authentiek jaar te worden ♥