Hoe kies je een goede ondernemerscoach?

Wees realistisch

Facebook en onze mailbox  worden overspoeld door business goeroes die pretenderen dat ze jouw business gaan redden, dat zij de magische formule hebben om van jou een succesvolle ondernemer te maken.

Vaak worden we gepaaid met verhalen die beginnen met ‘ik zat helemaal aan de grond’ of erger nog ‘ik was ziek en besloot op mijn ziekbed om …’

Vervolgens gaat de saga verder: ‘en toen kwam er een shift.’

En zoals alle sprookjes goed eindigen: ‘en nu stroomt het geld binnen. Moeiteloos. Zelfs als ik niet werk, stroomt het geld naar me toe.’

En dan worden alle truken van de foor uit de kast gehaald.

Zo worden exact de woorden gebruikt die ervoor zorgen dat jouw reptielenbrein getriggerd wordt.
Er wordt ingespeeld op jouw angst.
Er wordt ingespeeld op jouw pijn.

Neuromarketing dus.

Wees nu eens eerlijk. Kijk eens diep in je hart. Laat jouw intuïtie spreken.

Denk je echt dat er een magic formula is?

Als het antwoord ‘ja’ is, stop dan maar met verder te lezen en dream on.

Als je twijfelt of ‘nee’ antwoordt, nodig ik je uit om verder te lezen en te ontdekken waarom ik dit vandaag zo scherp neerschrijf.

Ik zie elke dag – maar dan ook letterlijk elke dag – ondernemers om mij heen zie die zich laten paaien door sprookjesachtige verhalen.

Resultaat?

Veel geld kwijt, vele illusies armer en vaak – en dan breekt mijn hart – een schuldgevoel dat het niet gelukt is. Want ja, eerlijke, oprechte en bezielde ondernemers kunnen onmogelijk geloven dat ze in de val gelokt zijn.

Mensen, cut the crap.
Word eens wakker alstublieft.

Het zijn luchtkastelen.
Deze magische formules werken niet.
En weet je waarom niet?

Omdat iedere ondernemer zijn eigen pad te gaan heeft.

Er is niemand – maar dan ook niemand – die jou hierin mag pushen.
Niemand heeft het recht om jou een kant-en-klare oplossing door de strot te duwen.

Niemand heeft het recht om jou te doen geloven dat je een miljonair wordt dankzij hun magic.

Heeft het dan geen zin om een ondernemerscoach onder de arm te nemen?’

Natuurlijk wel.
Gelukkig bestaan er ook heel wat business coaches die erg waardevolle begeleidingstrajecten aanbieden. 

Graag geef ik je een mini-stappenplan mee bij het kiezen van een ondernemerscoach.

Voel vooral goed aan of hetgeen ik schrijf bij jou past. Ieder mens is immers anders.
Zoals ik al zei, bestaat er geen ‘one size fits all.’ Iedereen is uniek, jij bent uniek.

Check of je oprecht kiest voor het ondernemerschap.

Is ondernemen echt wat je wil? Weet je zeker dat je niet kiest voor het ondernemerschap als vlucht uit het bedrijfsleven?

Ondernemerschap is prachtig. Het is echter niet voor iedereen weggelegd, gewoonweg omdat sommige mensen nu eenmaal houden van structuur, zekerheid en routine. In zo’n geval pas je misschien alsnog beter binnen het bedrijfsleven.

Indien je daarentegen een brandend verlangen voelt om jouw missie in de wereld te zetten, volledig op jouw manier, dan is er geen andere weg dan het ondernemerschap.
Gooi dan vooral jouw angst voor onzekerheid overboord. Als jouw missie er is, zit ze daar met een reden. Die gaat niet meer weg. Je kan ze hoogstens onderdrukken, maar geloof me, ze komt terug.

Laat hoofd, hart en buik samenspreken bij jouw keuze

Dit is de moeilijkste stap.
Hier loopt het vaak mis.

Of we laten onze ratio, ons hoofd teveel aan het woord (in het Westen zijn we hier goed in)
Of we volgen ons hart teveel, we slaan aan het dromen
Of we geven onze buik teveel credits, we vertrouwen blindelings onze intuïtie

Als je net als ik hoogsensitief, hoogbegaafd en/of hoog-intuïtief bent, is het een hele klus om hoofd, hart en buik samen te laten spreken. Maar het kan. Als dit nog té moeilijk is voor jou, kan het zijn dat je baat hebt bij het lezen van deze blog.

► Laat hoofd, hart en buik spreken wanneer je opteert voor een ondernemerscoach

Hoofd: is de prijs die gevraagd wordt ok? Niet te hoog, niet te laag? Heb je de middelen om het te betalen? Zoniet, vind je het de moeite waard om hiervoor geld te lenen of wacht je liever nog even?

Hart: krijg je een warm gevoel vanbinnen bij een mogelijke samenwerking? Voelt het oprecht aan?

Buik: vindt jouw intuïtie het ook ok? Vertelt jouw intuïtie jou dat je met deze ondernemerscoach samen op pad wil?

Voel de energie 

Voel of de energie van de coach in kwestie klopt.

Check de website, check de social media kanalen, schrijf je in op zijn/haar nieuwsbrief.

En - indien mogelijk - kijk of je de coach ook face-to-face kan ontmoeten. Zo krijg je nog een beter beeld of jullie voldoende met elkaar resoneren. Als face-to-face niet lukt, kan je opteren voor een kennismaking via bijvoorbeeld Skype of Zoom. Zo krijg je meestal ook al een goed beeld of jullie matchen met elkaar.

Praat met mensen die al met deze coach hebben samengewerkt.

Voel je een fijne, warme energie?
Klopt het plaatje?
Dan is het ok.
Er is een match.

Voel je je daarentegen opgejaagd en krijg je een gevoel van ‘ik moet dit volgen om mijn onderneming op de rails te krijgen’, wees dan op je hoede.

Dit is een alarmscenario. Het kan zijn dat jouw reptielenbrein getriggerd is via neuromarketing.
Voelt het té goed om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook.

Voelt het daarentegen goed aan voor jou. Heel fijn, er is een match!
Dan wens ik jullie graag een mooie samenwerking toe 
🍀