Haat-liefde verhoudingen in 2017

in 2017 is er heel wat gebeurd.
Een aantal haat~liefde verhoudingen hebben zich ontpopt.
Zowel professioneel als persoonlijk.

Laat me beginnen met de haat~liefde verhouding met de blauwe F - Facebook genaamd.

Eerder deze week schreef ik hierover een bericht op mijn Facebook-pagina: mijn haat~liefde verhouding met Facebook

Ondernemers klagen vaker dat het bereik op hun Facebook-pagina zienderogen daalt. 

Maar hoe zit het nu met dat hele Facebook-gebeuren?

  • Heeft het nog zin om er veel tijd in te steken?
  • Zijn we verplicht om te gaan adverteren?
  • Schakelen we niet beter over op een ander kanaal?

Wel, om te beginnen, Facebook is nog altijd het Social Media-kanaal met de meeste actieve gebruikers. 
Bovendien is het merendeel van de gebruikers elke dag actief op Facebook.


Dat betekent dat er een immens commercieel potentieel schuilt in de blauwe F.

Succes op Facebook komt echter niet vanzelf. 

Het kost tijd, energie en ja - ook steeds vaker - geld. 
Facebook heeft het algoritme (de formule die beredeneerd welke berichten getoond worden op een tijdlijn) zo ingesteld dat Facebook bedrijfspagina's onderaan de ranking komen.

Dit houdt in dat bedrijven ~ ondernemers steeds creatiever dienen te worden om organisch mooie resultaten te bereiken op Facebook.

En als ik ervoor betaal? 

  • Dankzij adverteren op Facebook kan je ongetwijfeld nog mooie resultaten bereiken.
  • Ook daar geldt echter: wees creatief.
  • De Facebook advertentiemarkt is steeds meer verzadigd.  

Is het dan niet beter om Instagram of LinkedIn in te zetten?

Dat hangt ervan af.
Alles heeft te maken met jouw doelgroep. 

Zelf ben ik hevige fan van Instagram.
Mijn business leent zich daar toe.
Ik hou van storytellen, van mooie foto's én steeds meer (potentiële) klanten van Social Balance zijn actief op Instagram. 

Dat betekent echter niet dat Instagram voor iedere ondernemer een must-do is.
Integendeel. Zo zou het zomaar kunnen dat LinkedIn een mooie aanvulling is voor jouw onderneming.

Alles hangt af van het type business dat je runt én van jouw doelgroep.

Tijdens mijn gratis infosessies leg ik daar steeds meer nadruk op.

Ik vind het immers erg belangrijk dat ondernemers de juiste begeleiding krijgen in Social Media.

Er zijn in mij ogen teveel 'graaiers' actief.
Concullega's die gouden bergen beloven. Die grof geld vragen voor standaard online cursussen.

Niet dat er iets mis is met die online cursussen. 
Absoluut niet.

Het nadeel is dat de meeste van die online Social Media-cursussen té generiek of té technisch zijn.

Dagelijks krijg ik berichten van ondernemers die een dure online cursus gekocht hebben en vervolgens geen meter vooruit raken.

Zonde.

Om die reden organiseer ik mijn workshops 'live'.
Face-to-face interactie is onbetaalbaar in mijn ogen.
In 2018 zet ik de tendens van live workshops dan ook graag verder.

En haat~liefde op persoonlijk vlak...

2017 was voor mij het heftigste jaar ooit. 
Allerlei haat~liefde verhoudingen hebben zich ontplooid, vaak heel dichtbij. 

Dat gaat zo wanneer je - na 44 jaar - eindelijk voor jezelf kiest. 

Maar hoeveel moois heb ik ervoor in de plaats gekregen ♥

  • Steeds meer oprechte klanten
  • Steeds meer warme relaties
  • Hartverwarmende reacties van klanten, van lezers van mijn nieuwsbrief, van échte vrienden.

Vanuit heel mijn hart bedank ik jullie hiervoor ♥