Facebook is out

Ik schreef eind vorig jaar al over mijn haat~liefde verhouding met Facebook. 

Wel, anno 2018 neigt de weegschaal steeds meer door naar de haatkant.

Wil je weten waarom?
Ik vertel het jou graag


Allereerst kreeg ik vorige week een reeks aanvallende reacties op een bericht op mijn persoonlijk Facebook-profiel.

Ik had geschreven dat ik geen genoegen neem met Facebook-verzoeken van mannen die vervolgens meteen op Messenger komen met reacties als 'je ziet er mij een toffe dame uit' of 'je bent een mooie vrouw.'

Ja, ik durf heus wel complimenten aanvaarden.
Ik vind het echter ongepast wanneer iemand een verzoek stuurt en 1 minuut later met zo'n bericht komt.

Wat me echter het meest stoort, is dat iedereen meteen een oordeel klaar heeft.
Dat is ook makkelijk hé, veilig van achter de computer.
Face-to-face zongen ze allicht een toontje lager.


Een andere reden waarom ik steeds minder fan ben van Facebook, is business-gerelateerd.
Facebook-eigenaar Mark Zuckerberg heeft zopas aangekondigd dat het algoritme van Facebook grondig gaat veranderen.

Ik bespaar jullie de details. 
Wat belangrijk is om te onthouden, is dat berichten van Facebook-pagina's in 2018 nog minder getoond zullen worden.

Facebook worstelt namelijk met zijn imago.
Mark Zuckerberg probeert nu van alles om het imago op te krikken.
Zo zal de voorkeur gegeven worden aan berichten van je 'vrienden' op Facebook.

Heeft Facebook dan geen meerwaarde meer als bedrijf?

Jawel, er zijn oplossingen.
Bijvoorbeeld dat je ervoor gaat betalen via Facebook Advertenties.
Of je richt een community op rondom je bedrijf. Dit kan in de vorm van een Facebook-groep.
Of je deelt meer bedrijfsinfo via je je persoonlijk profiel. 
Met dat laatste is het wel oppassen geblazen. Je 'vrienden' zullen dat niet altijd in dank geven én er gaan stemmen op dat Facebook hierop gaat controleren.

Dé meest handige oplossing is echter:
je schakelt over naar Instagram.

En ja, ik weet het.
Instagram heeft dezelfde eigenaar dan Facebook.

Er zijn echter wezenlijke verschillen tussen de 2 Social Media platformen: 
~ Instagram is een stuk authentieker 
~ met Instagram bereik je veel meer mensen organisch (zonder ervoor te adverteren)
~ de toonzetting op Instagram is van een hoger niveau
~ de look-and-feel van Instagram is veel rustiger

Bovendien is Instagram uitermate geschikt voor jou als ondernemer als:
~ je actief bent als coach, therapeut of trainer
~ jouw dienst of product een beleving oproept: reizen, beauty, feel good, lifestyle, horeca
~ je houdt van authentieke berichtgeving
~ je houdt van mooie foto's
~ Facebook steeds meer in je allergiezone zit

In deze blog vind je de tendensen voor Instagram in 2019.